En förklaring.

Som alla vet så jobbar jag denna veckan med båten hängandes i en boj. Nej det visste inte alla. Jag är alltså på en bojlastare. Ordet i sig säger inte så mycket. Men jag ska göra det enkelt för er. Vi börjar dela upp ordet. Första delen är BOJ. En boj är något som flyter på ytan av vattnet. Alla som inte hänger med nu bör fundera på Montessori eller om de har blivit utsatta för spontanlobotomering i sömnen.


Okej här kommer andra ordet. Nu blir det något knivigare. LASTARE. Vad är då det? Ja om du skriver och frågar en bonde och ber honom beskriva ordet, då kommer han att rita en bild på en traktor med skopa. Det är i och för sig rätt. Men fel. Lastare i det här fallet betyder helt enkelt bara något som kan ta emot last.


Så nu slår vi ihop orden BOJLASTARE. Något som flyter på vattnet som något lastar från. Enkelt. I det här fallet en tankbåt som kan lasta 130 miljoner liter med råolja från en boj ute till havs.


Ett litet sidospår är att olja är dyrt. Det vet alla som har tankat en stadsjeep. På nyheterna brukar Rafaela (om man tittar på TV4) rapportera att "råoljepriset kostar 100 dollar fatet". Okej alla som hänger med på det när nyheterna sänds räck upp en hand. Nej jag misstänkte väl det. Alla bara sitter där och tänker att det är dyrt. Man jämför med när man tankade micran förra veckan för över tolv spänn litern. (inte för att jag skulle köra nissan)


Nu känner jag att det blir väldigt mycket utbildning här. Men det kan inte hjälpas. Eftersom jag har haft blogguppehåll så länge kan det behövas lite upplysning. Alltså. Ett fat är inte en talrik. Det är en tunna. Hur mycket rymmer då tunnan? 42 gallons. Det hjälpte kanske inte. Men om jag säger att 42 gallons är ca 159 liter? Ja nu borde ett par stycken av er ha en inre bild av en stor tunna. Då så, 159 liter för 100 dollar... Själv tycker jag inte att det är helt självklart. Vad fan blir det kronor per liter? 100 dollar är (2008-03-10) 623,45 kronor. Nu är vi halvvägs.


Så när tjejen på ekonominyheterna säger hundra dollar fatet menar hon (utan att själv veta det) 159 liter för 623,45 spänn. Enkel matte ger oss då att en (1) liter kostar 3,92 kronor. Va fan tänker du då. Men bensan kostar ju över 12 spänn. Ja men råolja är inte bara blyfri bensin. Det ä ju plast, asfalt, smörjolja, diesel och en massa andra saker också. Sen får du betala lite skatt också.


Så för att komma till min helt osökta slutsatts. En fullastad bojlastare har last för ca 507 miljoner kronor. Tillräckligt för att: köpa en riktigt bra fotbollspelare, bygga ett lyxhotell eller föda 70000 fattiga i Afrika i ett år. Tänk på det!

image45


Kommentarer
Postat av: cajsa

och dom låter dig köra skiten...det är ju helt sinnessjukt...

2008-03-11 @ 12:08:28
URL: http://cajsalindberg.blogg.se
Postat av: Richard

Gott att du fått bytt upp dig!!
Ser fram emot en fortsatt trevlig blogg från Nordsjøn.

MVH / Richard på Ekofisk fæltet

2008-05-04 @ 16:48:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0