Shipspotting

I hela världen finns det människor, nästan. I alla människor bor det någon form av abnormlitet. Du skakar på huvudet men om du funderar på din egen dag så kanske du hittar ett tillfälle då du kollar om dörren var låst en extra gång. Din farbror samlar kanske på frimärken. Du hade kanske en lärare som avslutade varje mening med "i princip". Din tjej fiser i sömnen?

Det är dessa saker som gör oss till olika individer. Olika individer passar olika ihop. Du kanske inte står ut med folk som läspar eller klipper naglarna med din röjsåg. Olikheter överallt.

Härom dagen stötte jag på ett begrep som jag var väl medveten om. Som det gjorts filmer om. Som det skrivs tusentals böcker om. Samlare.

Om du inte är född innan 1933 borde du ha sett filmen Trainspotting. Filmen handlar inte så mycket, för att inte säga ingenting alls, om just Trainspotting. För dig som inte har sett den... Fyra knarkare som det går åt helvete för.


En trainspotter är en som samlar på att ha sett ett tåg, Sen ett till och ett till. Sök på trainspotter på din favoritsökmotor och du kommer kanske till "BertSunestrainsinsweden.nu" 


Men det är inte bara tåg som det samlas på. Flygplan, bilar, kändisar eller kortlekar från Japan osv. osv.  Förra veckan såg jag en livs levande SHIPSPOTTER. Jag visste att de fanns, men detta var första gången som jag verkligen såg en i verkligheten. Helt plötsligt började det bubbla i mig och jag insåg vad jag ska samla på. Shipspotters!


Så här är mitt första exemplar.


Tid för obs:     13:00

Kön:                  Hane

Ålder:                +50

Nationalitet:     Holland

Kännetecken:  Han kör en trampbil eller så nära det går!

Årets Fjant


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kör alla shipspottare trampbil?

2007-10-17 @ 09:39:55
Postat av: Ted Wolter

högst sannolikt.

2007-10-17 @ 18:33:26
URL: http://sleten.blogg.se
Postat av: Tor Billgren

Åh, då är du välkommen till Simrishamn och andra liknande hålor. Där står de med sina kameror och kikare, ofta förvarade i cykelns sidoväska när det inte är skarpt läge.

2007-10-19 @ 09:18:03
Postat av: Dubbelhakan

En man som verkligen kan fånga dagen.

2008-04-18 @ 10:22:02
Postat av: Mike

Jo men dom flockas på vissa ställen. Kolla ex www.shipspotting.com

2008-05-20 @ 11:10:10
URL: http://www.shipspotting.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0