Sjöfartsverket! Din egen brödkö

Det sista pappret ja behövde för att kunna ranta runt som en yr höna på en tankbåt. kembehörigheten. Behörigheten får man som det står i Sjöfartsverkets regler efter genomgången utbildning (check!) och 6 månader på kemtankfartyg(saknas 7 dagar). När då detta är avklarat skrives det en kråka på ett papper och skickas i närmsta brevlåda? Fel!

Här ges: samtal med statligt verk i Sverige i tre Samtal.
I Rollerna:
Ted   -   Jag
Handläggare Sjöfartsverket  -  Sig själv
Berättare  -  Hans Willius 
Musik  -  Gipsy Kings



Samtal no 1. 5 April 2007
I hemmet hos Ted. Årtiden ger en känsla av vår. tiden är eftermiddag då sjöfartsverket innnehar två timmars telefon tid mellan 13 och 15. Chansen att komma fram är 1 på 10.

Ted: Hej! Jag undrar över en kembehörighet som jag ansökt om?
Handläggare Sjöfartsverket: Ja jag har den här det ser ut att vara i sin ordning så det är bara att du hör av dig om nån vecka när du har all tiden ombord.
Ted: Okej Tack då!


Samtal no 2. 28 April 2007
Scenen byts nu mot kommandobryggan på en tankbåt i medelhavet. ljudet av vågskvalp och maskindunk hörs i bakgrunden.

Ted: Hej! Jag skulle vilja söka ut Kembehörigheten som jag ansökt om för ett tag sen.
Handläggare Sjöfartsverket: Ja jag ser din ansökan här i datorn, men den är stängd.
Ted: Stängd?!?!?
Handläggare Sjöfartsverket: Ja den är stängd så du får skicka in en ny ansökan. Glöm inte att bifoga allt som ska bifogas!
Ted: Du har min ansökan där eller?
Handläggare Sjöfartsverket: Ja men den är stängd. Ha en bra dag!
Telefonluren läggs på vänligen men bestämt

Berättare:  Ted skickar in en ny femsidig ansökan.

Samtal no 3. 2 Maj 2007

Ted: Ge mig min Behörighet.
Handläggare Sjöfartsverket: Ja det ser ut att vara ok. Men...
Ted: Vadå Men?
Handläggare Sjöfartsverket: Vi har en handläggningstid på mer än fem veckor (för att skriva ut ett papper)
Ted: Hej då!


Berättare: Ted ringde till sin Personalchef på rederiet och frågade om de kunde prata med Sjöfartsverket. Behörigheten var utskriven nästföljande förmiddag. Efter detta hoppas Ted att aldrig komma i klammeri med sjöfartsverket igen.

Kembeh?righet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0